تعریف عدالت، قلمرو و نتایج آن از دیدگاه امام علی(ع)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده علی صمدی نوجه مهر
- استاد راهنما علی اله بداشتی محمدجواد نجفی
- سال انتشار 1388
چکیده
نوشتار حاضر بر آن است که به معناشناسی عدالت و گستره آن در حوزه های سیاست، اجتماع، حقوق، قضا و اقتصادو نتایج حاصل از اجرای آن از نگاه اسوه عدالت امیرمومنان علی(ع) بپردازد. در سخنان امام علی(علیه السلام) بر پایی عدالت و تحقق آن در فرد و جامعه قوام حیات فردی و اجتماعی بشر شمرده می شود و بهترین معنای آن قرارگرفتن امور در مواضع سزاوار خویش است و در همه ی زمینه ها ی قابل تحقق و از اهداف رسولان الهی است. از نگاه آن حضرت رسالت حاکمان اجراء نمودن عدالت در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی ،اقتصادی و قضایی است و والیان همه و همه باید با انجام اموری مانند رعایت متقابل حقوق مردم و حاکمان و نظارت بر صاحب منصبان جامعه و ... برای تحقق آن در جامعه همت گمارند و با اموری مانند احتکار، ربا و تبعیض و ... که مانع اجرای عدالت است، مبارزه نمایند. گفتنی است که در اجرای عدالت در جامعه، مردم نیز نقش اساسی دارند که امام با کمک مردم می تواند در ساخت جامعه آرمانی و عدالت مدار توفیق یابد. در این پایان نامه موارد مذکور در حد مجال بررسی شده است. مفاهیم کلیدی: عدالت و علی(علیه السلام)، عدالت سیاسی و اجتماعی، عدالت قضایی و حقوقی، عدالت اقتصادی
منابع مشابه
استخراج ویژگیهای توسعه مطلوب از دیدگاه امام خمینی (ره) بر مبنای تعریف عدالت نزد ایشان
امروزه در ادبیات علوم اجتماعی، واژه توسعه دارای بار معنایی ویژه ای است که در تلازم با پاره ای از پیش فرضهای فلسفی و فرهنگی بوده و حاکی از نگاه خاصی به حیات فردی و اجتماعی انسان می باشد.معمار نظام جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) منادی پیمودن مسیر دیگری غیر از نسخه های شناخته شده شرقی و غربی جهان معاصر، در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و بنای کار ایشان بر پاسخ گویی همه جانبه...
متن کاملبررسی و نقد کتاب «نظریة عدالت جان رالز» با تأکید بر قلمرو و تعریف عدالت
میتوان ادعا کرد موضوع عدالت مستند و مبنای نظریات و مبنای تدبیر امور در ساحت حیات اجتماعی انسان است، نظریهپردازان جهت اثبات و یا توجیه نظریه علوم اجتماعی خود در هر حوزه از این علوم گریزی از تمسک به مفهوم و نظریهای درباب عدالت ندارند. در بررسی هر نظریه عدالت سه موضوع و مؤلفه مورد توجه و بررسی قرار میگیرد: اول، مبنای عدالت: نظریة مذکور مبنای عدالت را چه میداند؟ پاسخ به این سؤال روششناسی نظری...
متن کاملتعریف محاربه و ترور از دیدگاه حضرت امام خمینی(س)
نوشتار حاضر، عهدهدار بررسی تعریف محاربه و ترور از دیدگاه حضرت امام خمینی(س) به عنوان یکی از بزرگترین اسلامشناسان، فقها و اندیشمندان است و مباحث مطروحه در آن، در راستای مدلّل نمودن این برداشت است که جرم محاربه از دیدگاه حضرت امام خمینی بر وجه افساد، بنا شده است که جز صاحب جواهر و تا اندازهای مرحوم فاضل هندی، کسی از فقها متعرض این شرط نشده است....
متن کاملاستخراج ویژگی های توسعه مطلوب از دیدگاه امام خمینی (ره) بر مبنای تعریف عدالت نزد ایشان
امروزه در ادبیات علوم اجتماعی، واژه توسعه دارای بار معنایی ویژه ای است که در تلازم با پاره ای از پیش فرضهای فلسفی و فرهنگی بوده و حاکی از نگاه خاصی به حیات فردی و اجتماعی انسان می باشد.معمار نظام جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) منادی پیمودن مسیر دیگری غیر از نسخه های شناخته شده شرقی و غربی جهان معاصر، در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و بنای کار ایشان بر پاسخ گویی همه جانبه...
متن کاملعدالت و تعریف ویژه آن در نگرش فقهی و حقوقی
یکی از تعریف های مشهور عدالت » دادن حق به صاحب حق « یا » قرار دادن اشیاءدر » مکانت مناسب « آن است . در اخلاق هم عدالت همانا » اعتدال « یا میانه روی است .حقوقدانان اسلامی بی آنکه این تعاریف را در جایگاه خود مورد رد و تردید قرار دهند، درعرصه فقه و حقوق تعریف ویژه ای را برگزیده و » عدالت فقهی « یا شریعت نامه ای را :معرفی کرده اند . پرسش اصلی « مرتکب نشدن گناه کبیره و عدم اصرار بر گناهان صغیره »این...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023